Manny Pacquiao Umum Bertanding Presiden Dalam Pilihan Raya Filipina 2022

Read Time:1 Minute, 23 Second
Manny Pacquiao Umum Bertanding Presiden Dalam Pilihan Raya Filipina 2022

REUTERS
September 20, 2021

THEFRONTMEDIA.CO – Bintang tinju Manny Pacquiao hari ini mengumumkan dia akan bertanding untuk jawatan presiden Filipina tahun depan, selepas membangkitkan isu korupsi dalam kerajaan dan apa yang disifatkannya sebagai hubungan selesa presiden Rodrigo Duterte dengan China.

Pacquiao menerima pencalonan yang dibuat sekutu politiknya semasa perhimpunan nasional kem yang dipimpinnya dalam parti pemerintah PDP-Laban, beberapa hari setelah kem seteru mencalonkan pembantu Duterte, Senator Christopher “Bong” Go, sebagai calon presiden mereka.

Kem itu juga mencalonkan Duterte sebagai naib presiden, satu tindakan disifatkan pengkritik sebagai helah sinikal oleh Duterte untuk mengekalkan kuasa.

Walaupun Go menolak pencalonan, pergeseran antara kem Pacquiao dan Duterte semakin memburuk.

“Saya seorang peninju, dan saya akan kekal menjadi pejuang di dalam dan di luar gelanggang,” kata Pacquiao, 42, yang merupakan seorang senator, dalam ucapan ketika perhimpunan nasional itu.

“Saya menerima pencalonan anda sebagai calon presiden Republik Filipina,” katanya lagi.

Kem Pacquiao tidak menyatakan sokongan terhadap pencalonan Duterte sebagai naib presiden.

Berdasarkan perlembagaan, dia dilarang untuk bertanding untuk penggal kedua sebagai presiden.

Antara peninju terhebat sepanjang zaman, dan satu-satunya yang merangkul gelaran dunia dalam lapan kategori yang berbeza, Pacquiao mengambil sikap menutup mulut berhubung kerjaya profesionalnya selama 26 tahun itu.

Walaupun dengan popularitinya, dia ketinggalan dalam pungutan suara dengan anak Duterte, Sara Duterte-Carpio konsisten di tempat pertama.

Pada Julai lalu, Pacquiao disingkir sebagai pemimpin PDP-Laban selepas undian dibuat.

Ia susulan langkahnya mencabar Duterte berhubung pendiriannya tentang China dan rekod melawan rasuah. Penyingkiran itu bagaimanapun dibantah kemnya.

Pernah menjadi sekutu rapat Duterte, Pacquiao berkata lebih 10 bilion pesos (RM384 juta) dana bantuan pandemik yang diperuntukkan untuk keluarga miskin telah hilang, yang menurutnya hanya satu daripada isu rasuah yang disiasatnya.

0 0
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *